Vår 2019
Kategori: Undersökning
Deltagare: LRF Media, Blomsterlandet,
Leverantörer: Macklean, Novus
Partners LRF Media och Blomsterlandet ville utforska behov och intressen bland odlings- och trädgårdsintresserade. Idén har varit att utveckla ett koncept där man vill skapa en plattform som ska vara en mötesplats/kontaktyta för odlings-och trädgårdsintresserade. Plattformen skulle rikta sig till både de som är intresserade men ännu inte har utvecklat stor kunskap och de som är vana och har erfarenhet och kunskap.
I samarbete med konsultbolaget Maclean har undersökningsföretaget Novus fått i uppdrag att ta fram ett undersökningsupplägg för att brett utvärdera kunskap, intresse och attityder till att odla. Resultaten av undersökningen skulle läggas till en grund av plattformen med de funktioner som efterfrågas av målgruppen.
Projektet bestod av två delar: intervjuer och fokusgrupper. Resultaten av intervjuer med målgruppen användes som kunskapsunderlag för vidareundersökning i form av fokusgrupper. Fokusgrupper fick i uppgiften att diskutera och utvärdera några koncept till olika digitala tjänster inom odling och trädgård såsom rådgivningstjänst för nybörjare, en tjänst för uthyrning av odlingsytor, förmedling av verktyg och maskin.
Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.
Vill du veta mer om resultat av intervjuerna?
Två fysiska fokusgrupper har genomförts i Stockholm i Novus lokaler. 8-10 personer rekryterades per grupp och varje grupp tog cirka två timmar.
Fyra fokusgrupper har genomförts online med spridning över övriga landet 8-10 personer rekryterades per grupp och varje grupp tog cirka 90 minuter.
Varje fokusgrupp fick presentation av 7 olika koncept till digitala tjänster och funktioner på den tänkta plattformen. Deltagarnas uppgift var att utvärdera koncepten.
Kommentarer från Novus
Vill du veta mer om resultaten av fokusgrupperna?
En spontan idé som kom upp i nästan alla grupper var en önskan om att ha en odlingskalender. Det här verkar vara något som man saknade i dagsläget.
Tack vare Sveriges speciella läge som ett avlångt land som sträcker sig från norr till söder med många olika odlingszoner så är datum och tider för när saker ska ske i trädgården en utmaning för odlarna.
Deltagarna önskar sig en funktion där man kan ställa in var man själv bor och då få ett svar på vilken odlingszon man själv tillhör. Men att man samtidigt får tillgång till en kalender som följer årstiderna och ger tips om både när olika säsonger infaller, som lökplantering på hösten till utplantering på våren.
LRF Media och Blomsterlandet har agerat på insikten och tillsammans tagit fram Blomsterlandets Odlingskalender
Odlingskalendern är en digital tjänst där odlingsintresserade kan få information och tips beroende på tid på året, geografi och väder.
Odla.se är ett partnerskap mellan utvalda trädgårdsaktörer som syftar till att skapa förutsättningar
för morgondagens trädgård och odling.
Odla.se – Copyright 2020.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.