case

Blomsterlandets Odlingskalender

25 augusti 2020

Kategori: Utveckling, mobilapplikation

Deltagare: LRF Media, Blomsterlandet

Projektbeskrivning

Odlingskalendern är en digital tjänst där odlingsintresserade kan få information och tips beroende på tid på året, geografi och väder. Tjänsten är tillgänglig som en del av vädertjänsten Grönt Väder. Grönt Väder finns tillgänglig på grontvader.se och som mobilapp för iOS och Android. 

Odlingstips från Blomsterlandet presenteras i artikelformat på grontvader.se och i appen. I Odlingskalendern ges användarna varje månad nya odlingstips som baseras på var i Sverige användaren befinner sig och typiska väderförhållanden på orten  

Idén om Odlingskalendern kom fram under intervjuer med fokusgrupper som genomfördes i samarbete med Novus. Läs mer om undersökningen

Arbetssätt

Odla.se ihop ett projektteam bestående av en projektledare och teamresurser från Blomsterlandet och LRF Media. 

Baserat på kundinsikter från Novus undersökning tog teamet fram user stories samt projekt- och tidplan.  

Genomförandet leddes av odla.se´s projektledare och avslutades med en projektutvärdering med teamet och en plan för att följa upp projektmål.

Synergier

Tack vare Blomsterlandets redan befintliga innehåll och Grönt Väders utvecklade teknologi med platspositionering, kunde innehållet personaliseras med avseende på odlingsort, göras tillgängligt för fler användare och Grönt Väder berikas med läsning som målgruppen har intresse av.

Lansering och mottagande

Odlingskalendern lanserades den 25 augusti 2020 och marknadsfördes i LRF Medias och Blomsterlandets kanaler såsom sociala medier, nyhetsbrev, webbplatser och banner annonser. 

63% av totala nedläggningar på Android och 48% av totala nedladdningar på iOS under perioden 24/8 – 21/9 skedde i samband med lanseringen av Odlingskalendern.

 

 

 

 

Odla.se är ett partnerskap mellan utvalda trädgårdsaktörer som syftar till att skapa förutsättningar
för morgondagens trädgård och odling.

Odla.se – Copyright 2020.